50 jaar hardlopen

Hardlopen kan verslavend werken. Veel lopers die eraan zijn begonnen, blijven als hun lijf het toelaat zo lang mogelijk hardlopen. Amby Burfoot is zo’n hardloper. Hij loopt op Thanksgiving voor de vijftigste keer de Manchester Road Race.

In een inspirerend artikel in Runners World legt hij uit hoe je als loper jaren achter elkaar met plezier je sport kan blijven beoefenen.  Hij heeft een aantal tips voor lopers. Hieronder een korte samenvatting van zijn tips. Het is zeker de moeite waard om het hele artikel te lezen. Burfoot is niet zomaar een loper. In het verleden won hij bijvoorbeeld de marathon van Boston.

Ga voor een reeks
Burfoot loopt ieder jaar met Thanksgiving dezelfde wedstrijd. Dit zorgt er volgens hem voor dat je gemotiveerd blijft om te blijven lopen. Je wilt het patroon niet verbreken. Zoek een wedstrijd uit en doe ieder jaar mee. Hij geeft aan dat je beter niet voor een zware marathon kunt kiezen, maar bijvoorbeeld een wedstrijd van 10 kilometer. Het is nog leuker als je met familie of vrienden loopt. Heb je geen zin om ieder jaar dezelfde wedstrijd te lopen of vind je dat lastig in te passen? Kies dan een bepaalde afstand die je per jaar moet lopen. Zo heb je af en toe ook de mogelijkheid om een tijdje niet te lopen als je hebt druk hebt.

Luister naar je lichaam
Als je een beginnende blessure hebt, stop met lopen. Neem een paar dagen rust en begin dan weer met wandelen. Dit om te voorkomen dat je blessure erger wordt en je er misschien je hele leven last van blijft houden. Burfoot stelt dat je lichaam wil genezen en je in een week tijd geen trainingsachterstand oploopt.

Zoek ook andere bezigheden
Richt je ook op andere sporten voor de variatie. Het is ook goed voor je lichaam. Als voorbeeld geeft Burfoot zwemmen en fietsen. Zelf zit hij iedere dag op een uurtje op de fiets.

Let op je gewicht
Voeding is er belangrijk voor een optimale prestatie. Burfoot geeft aan dat het misschien lastig is om bepaald voedsel te laten staan, maar overgewicht is een probleem in de huidige maatschappij. Hij eet voornamelijk salades. Ook het drinken van water is voor een hardloper, die veel zweet, belangrijk. Vermijd suikerhoudende dranken.

Dit zijn een paar tips om jaren achter elkaar met plezier te kunnen lopen. Loop jij ook al jaren? Wat doe jij om het leuk te houden? Volgens Burfoot zweren sommige lopers bij variatie, maar hij heeft een aantal trainingsrondjes die hij iedere keer opnieuw loopt.

Foto: Flickr/Kirybabe

Lees ook:Hardlopen in de hitte
Lees ook:Halve marathon start na Oranje
Lees ook:Tips voor cross
Lees ook:Hardlopen populair
Lees ook:Starten met lopen na de zomer

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>