Hardlopen in de hitte

In Nederland hebben we niet altijd een geweldige zomer. Maar als je gaat hardlopen op warme dagen kun je toch makkelijk oververhit raken. Lees onderstaande tips om met warm weer toch lekker te kunnen lopen.

Pas je kleding aan
Draag lichte, luchtige kleding als je gaat hardlopen in de warmte. Er zijn genoeg sportzaken waar ze jou kunnen adviseren over welke kleding geschikt is met warm weer. Bescherm jezelf ook goed tijdens het hardlopen. Denk bijvoorbeeld aan zonnebrandcrème en draag een zonnebril of petje om je ogen tegen de felle zon te beschermen.

Drink voldoende
Voldoende drinken tijdens warme dagen is een absolute must. Drink niet alleen als je dorst hebt, maar zorg ervoor dat je de hele dag door genoeg drinkt. Al het vocht zorgt er uiteindelijk voor dat jouw lichaam koeler kan blijven bij inspanning.

Pas je programma aan
Je lichaam heeft tijd nodig om aan warmte te wennen. Begin je training daarom rustig en train wat korter en minder intensief dan op een koelere dag. Zeker als het ineens na een koelere periode erg warm is.

Zoek alternatieven
Is het echt té warm om buiten te trainen, denk dan eens aan een indoortraining. Bezoek bijvoorbeeld een sportschool waar je op de loopband terecht kunt of misschien op een andere manier een redelijke duurtraining af kunt werken. Kijk ook naar de randen van de dag. De temperaturen zijn dan meestal lager.

Lees ook:Wintertijdchallenge
Lees ook:Wat drink jij?
Lees ook:Leg je voorbereiding vast
Lees ook:Wellness en hardlopen
Lees ook:Voeding en hardlopen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>