Hoe voorkom je shin splints?

Als hardloper ben je altijd gevoelig voor blessures. Sommige lopers hebben nooit een pijntje, maar andere hebben regelmatig pijn tijdens het lopen. Shin splints, of in het Nederlands beenvliesontsteking, is een klassieke lopersblessure die te voelen is bij het scheenbeen.

Hoe kun je voorkomen dat je last krijgt van deze vervelende pijn? About running heeft een aantal goede tips.

Bouw het lopen rustig op
Een beginnende loper kan uit enthousiasme misschien te snel de afstand opbouwen of de intensiteit van de training. Bouw het rustig op en de kans op blessures is een stuk kleiner. Zorg er ook voor dat je hersteld bent van de vorige training voor je de hardloopschoenen weer aantrekt.

Koop goede schoenen
De juiste schoenen zijn ook onmisbaar bij het voorkomen van ellendige blessures.  Wil je het echt goed aanpakken? Laat je dan adviseren bij een speciaalzaak en koop niet de schoenen die toevallig bij een goedkope sportzaak in de aanbieding zijn. Vervang je schoenen tijdig en blijf niet jaren op je fijne trimpies lopen.

Doe oefeningen
Om shin splints te voorkomen kun je oefeningen doen. Ga bijvoorbeeld op de trap staan met je hielen op het randje en beweeg je tenen zo ver mogelijk naar beneden.

Meer weten over het voorkomen van shin splints? Kijk deze video (Engels)!

Foto: mattfred

 

Lees ook:Rennen op blote voeten
Lees ook:Tips voor cross
Lees ook:Twitter spreekuur
Lees ook:Starten met lopen na de zomer
Lees ook:Schoenen voor goed doel

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>